Склад турбіни

Компресор – механізм, призначений для підвищення тиску повітря, що подається в циліндри двигуна.
Турбіна – первинний двигун для обертання компресора. Турбіна безпосередньо з’єднується з компресором жорсткою віссю. Теоретично існує рівновага потужностей між турбіною і компресором турбокомпресора. Чим велику енергію мають відпрацьовані гази, тим швидше обертатиметься турбіна. Як наслідок компресор теж обертатиметься швидше.

Турбокомпресор (turbocharger) – основний агрегат турбокомпресорного двигуна, що складається з механічно пов’язаного компресора і турбіни. Компресор засмоктує через повітряний фільтр свіже повітря, стискає його і потім під тиском подає у впускний колектор двигуна. Чим більше повітря подається в циліндри, тим більше палива може згоріти, а це підвищує потужність двигуна.

Відновлений турбокомпресор – відремонтований вживаний турбокомпресор (заміна рем. комплекту, первинне балансування ротора, фінішне балансування картриджа у зборі). Зазвичай на відновлений турбокомпресор дається гарантія шість місяців.

Турбонагнітач – збільшення кількості повітря, що подається, в циліндри двигуна за рахунок використання турбокомпресора, що спричиняє за собою підвищення потужності двигуна.

Overboost – пристрій, що спрацьовує при різкому натисненні на педаль газу. Призначення – запуск компресора в мить, коли енергії турбіни бракує.

Тюнінг автомобіля – процес вдосконалення авто шляхом установки нештатних вузлів, агрегатів і деталей, що змінюють ті або інші властивості машини (у тому числі і зовнішній вигляд).
Форсування – підвищення потужності і обертаючого моменту.

Турботюнінг – форсування двигуна за допомогою технології турбонагнітача : або шляхом установки турбіни на атмосферний двигун, або шляхом заміни наявної штатної турбіни на потужнішу, або за допомогою чіп-тюнинга турбодвигуна.

Чіп-тюнінг (chiptuning) – форсування штатного двигуна шляхом внесення змін до електронного блоку управління двигуном (ЕБУ, англ. – ECU), який працює за певною програмою, що зберігається в спеціальній мікросхемі пам’яті, без зміни конструкції самого мотора. Дозволяє отримати приріст потужності і обертаючого моменту 8-12%, на атмосферних бензинових двигунах і 20-30% на турбірованних; на турбірованних дизелях потужність підвищується на 20-25%, а крутячий момент, до 30%.

Турбокіт (turbokit) – форсування атмосферного двигуна шляхом установки на нього системи турбонагнітача. Китом (від англ. kit – набір) називають комплект вузлів і агрегатів, що відрізняються від оригінальних (або взагалі не використовуваних), розрахований на установку в конкретну модель автомобіля і покликану поліпшити експлуатаційні властивості машини. Відповідно “турбокіт” – набір, що містить необхідні елементи для оснащення мотора автомобіля системою турбонагнітача, а “компресорний кит” – системою механічного наддування (компресором).

Интеркулер (aftercooler) – система проміжного охолодження повітря. При стискуванні повітря зростає його температура і падає щільність, тому загальний об’єм повітря, яке потрібне для підтримки правильного співвідношення повітря/палива, зменшується і потужність падає. Інтеркулер забезпечує нижчі експлуатаційні температури для двигуна.
Картридж – центральна частина турбокомпресора без равликів.

Турбояма або турболаг – провал потужності характеристик двигуна на низьких оборотах, коли тиску вихлопних газів бракує, щоб розкрутити турбіну до необхідних оборотів.
Twinturbo (чи biturbo) – двигун з подвійною системою турбонагнітача (встановлено два турбокомпресори).
Регулятори – механізми, контролюючі тиск турбокомпресора при низьких і високих оборотах.

GT – ці букви вказують на приналежність турбокомпресора до самої передової лінії по виробництву турбокомпресорів Garrett. У усіх виробах марки GT використовуються сучасні компресори і турбіни з поліпшеною, в порівнянні із старими серіями T2, T3, T3/T4, T04, аеродинамікою. До переваг відносяться також збільшений термін служби, краще наддування і зняття більшої потужності з двигуна.

A/R – відношення площі контрольного перерізу турбіни до радіусу знаходження мови корпусу турбіни відносно осі. Цей параметр описує геометрію корпусів компресора і турбіни. Збільшення A/R компресора оптимізує роботу турбокомпресора там, де потрібно мале наддування. При використанні більшого A/R, наддування починається при великих обертах двигуна, збільшується пропускна спроможність турбіни, менший об’єм повітря відводиться через перепускний клапан, зменшується поворотний тиск в двигуні, об’ємна ефективність роботи двигуна зростає, і, отже, зростає потужність.

CHRA – картридж центрального (середнього) корпусу CHRA – це увесь турбокомпресор, але без корпусів турбіни і компресора.

Нахилені вихідні кромки лопаток колеса турбіни
Коли машинною обробкою створюється нахил кромки лопаток робочого колеса турбіни (на зовнішній стороні), говорять, що колесо було “загнуте”. “Загин” викликає незначне збільшення пропускної спроможності колеса, проте, радикально знижує ефективність турбіни. В результаті турбіна пізніше переходить в режим наддування. Там, де потрібно серйозне наддування, використання “загнутих” коліс турбіни категорично не рекомендується. Усі турбокомпресори Garrett серії GT мають колеса турбін з лопатками без похилих кромок.

Trim – це відношення площ, використовуваної для опису коліс турбіни і компресора. Trim розраховується на основі вхідного і вихідного діаметрів. При збільшенні trim пропускна спроможність колеса збільшується. Для розрахунку використовуються наступні формули:

Перепускний клапан
Турбокомпресор з перепускним клапаном має вбудований пристрій, що обмежує наддування(нагнітання). Воно складається з пневматичного приводу і пов’язаного з ним клапана, змонтованих усередині турбіни. За допомогою пневмопривода регулюється тиск наддування. Результатом є довгий термін служби і швидше регульоване наддування.